Monday, 27 January 2014

KUIZ PEMASARAN ANTARABANGSA


Soalan kuiz Pemasaran Antarabangsa

1-    Nyatakan jenis – jenis  strategi Pemasaran Antarabangsa….
…………………...
…………………….
…………………….
…………………….

2-    Berikan definasi Pemasaran Antarabangsa….
………………………………………………………………………………………………………………………………………..

3-    Berikan 3 kebaikan Pemasaran Antarabangsa
……………………..
……………………..
……………………..
4-    Berikan 3 keburukan Pemasaran Antarabangsa
……………………….
……………………….
……………………….
5-    Nyatakan gabungan pemasaran antarabangsa
……………………..
……………………..
……………………..
……………………..

Produk Polisi

1. Dari segi bagaimanakan budaya sesebuah Negara itu dapat mempengaruhi polisi produk?

i) bahasa
ii)citarasa
iii)kepekaan
iv)cara pemakanan

A)i dan ii
B)i dan iii
c)ii dan iv
D)i,ii,iii dan iv
Jawapan: D

2. Dari sudut manakah faktor ekonomi sesebuah Negara mempengaruhi pemilihan produk oleh kalangan pengguna?

i)kekayaan
ii)kemiskinan
iii)kesukaan
iv)kepimpinan

A)i dan ii
B)ii dan iii
C)iii dan iv
D)I,ii,iii dan iv

Jawapan: A

3.    Produk terbahagi kepada :
A.     Tangible
B.     Intangible
C.     Tangible dan intangible
D.     Selain dari di atas

JAWAPAN : C

4.    Apakah perkara yang menunjukkan sesuatu produk itu adalah ‘intangible’?
                      i.        Warenti
                    ii.        Imej
                   iii.        Pembungkusan
                   iv.        Pemasangan
A.        i, ii, dan iii
B.        i, ii, dan iv
C.        i dan ii
D.        i, ii, iii, dan iv

JAWAPAN : B

5.    Faktor yang memberi kesan kepada piawaian produk  adalah :
                      i.        Penguatkuasaan undang-undang
                    ii.        Pengaruh budaya
                   iii.        Faktor ekonomi
                   iv.        Jenama
A.        i dan ii
B.        ii dan iii
C.        ii, iii, dan iv
D.        i, ii, iii, dan iv
JAWAPAN : D

6.    Sejauh mana produk perlu disesuaikan untuk memenuhi keperluan tempatan berbeza mengikut beberapa faktor. Satu adalah sifat pelanggan sasaran produk tersebut  sama ada mereka adalah :
A.        Pengguna industri atau pengguna individu
B.        Pengguna industri
C.        Pengguna individu
D.        Selain dari di atas
JAWAPAN : A

Penetapan Harga dan Polisi Harga
1.    Apakah yang tidak menyebabkan perbezaan penetapan harga sesebuah Negara di dalam pemasaran antarabangsa?

A)  Strategi Perniagaan
B)  Kos Perniagaan
      C)  Pertukaran Mata Wang Asing Tidak Tetap
D)  Pengiklanan
                                                                                                                  JAWAPAN: D

2   .    Pilih yang mana benar bagi pernyataan Polisi Harga di bawah;

     A)  Polisi Harga Piawai/Tetap (Standard Price Policy)
Firma menetapkan satu harga untuk semua jualan domestiknya dan satu harga kedua untuk semua jualan antarabangsanya.
B)  Harga Pasaran (Market Pricing)
Firma menetapkan harga yang tetap/sama bagi barang dan perkhidmatan tidak kira di mana ianya dijual atau taraf kewarganegaraan pelanggan itu sendiri.                                       
C  )  Harga Dua Tingkat (Two-tiered Pricing)
Firma perlu menghadapi perbezaan permintaan dan keadaan kos di dalam negara yang ingin di jual produknya.Firma mengikut harga yang menjadi asas kepada pasaran  untuk memaksimakan keuntungan firma.
D)  Semua di atas tidak benar.
                                                                                                                  JAWAPAN : D

Harga Pasaran

1. Berikut merupakan salah satu daripada dasar penetapan harga pasaran berupaya mendedahkan sebuah firma kepada aduan mengenai lambakan, kecuali :  
A) kerosakan kepada penjenamaan,
      B) pembangunan pasaran kelabu untuk produk-produknya, dan
 C) kebencian pengguna terhadap harga diskriminasi.
D) kenaikan harga barangan dalam pasaran.
                                                                                                                  JAWAPAN : D

2. Pemasaran produk yang berkualiti tinggi dengan harga jauh  lebih rendah dan murah daripada harga asal jualan semasa merupakan salah  satu daripada risiko kepada harga pasaran.
A)   Aduan mengenai lambakan
B)   Kerosakan kepada jenamanya
C)  Pembangunan pasaran kelabu untuk produknya
D)  Kebencian pengguna terhadap harga diskriminasi
                                                                                                                 JAWAPAN : B




Promosi Dan Keputusan
1.    Faktor manakah yang diambil kira dalam pengiklanan?

a)    Mementingkan pelanggan semata-mata
b)    Mengutamakan produk yang berkualiti tinggi
c)    Media yang digunakan untuk menyampaikan mesej jualan
d)    Strategi pengiklanan yang digunakan

                                                                                              Jawapan : C

2.    Apakah peralatan tradisional yang digunakan untuk tujuan pengiklanan dalam sejarah Mesir?

a)    Kapal Layar
b)    Kapal Selam
c)    Kereta Kuda
d)    Basikal
                                                                                                  Jawapan : A

3.    Apakah iklan media yang disekat siaran promosinya tetapi cara penyiaran iklannya lebih kepada bentuk kempen di kebanyakkan negara-negara Asia?
   
a)    Penyalahgunaan Dadah
b)    Pengharaman Merokok
c)    Gejala sosial
d)    Gengsterisme
                                                                                                     Jawapan : B

4.    Berikut adalah faedah-faedah perhubungan awam,kecuali……………

a)    Wang yang dibelanjakan untuk tujuan perhubungan menjadi tidak baik.
b)    Memberi imej positif kepada firma antarabangsa yang menerima dan memahami pembeli tempatan
c)    Membantu firma berunding dengan kerajaan negara tuan rumah
untuk mendapatkan pelbagai kemudahan perjanjian perdagangan         bebas.
d)    Komunikasi keperluan firma menjadi lebih mudah kepada orang ramai.

                                                                                                        Jawapan : A
5.    Berikan maksud yang tepat berkaitan jualan peribadi.

a)    Penggunaan wakil jualan yang tidak mesra pelanggan.
b)    Tidak menggunakan “subkontrak” bagi firma baru.
c)    Beremosi ketika menarik minat pelanggan yang engggan menerima produk.
d)    Jualan adalah berdasarkan hubungan peribadi dan sentiasa menarik minat bakal pelanggan dalam menggunakan produk atau perkhidmatan firma.

                                                                                                    Jawapan : D
   

                                                                  

2 comments: